Jdi na obsah Jdi na menu
 


Češi v L-200 Morava dobyli severní pól

7. 4. 2008

Češi v L-200 Morava dobyli severní pól

Posádka historického letounu L-200 Morava v sobotu večer dosáhla svého cíle a doletěla na severní pól. Piloti Petr Bold a Richard Santus poté, co v sobotu v 19:05 SELČ dosáhli nejsevernějšího bodu zeměkoule, přeletěli nad všemi poledníky a po dvouminutové otočce odletělina základnu Barneo, která se nachází přibližně 150 kilometrů od pólu. Tam přistáli, aby doplnili palivo.

"Byly to opravdu bojové podmínky. Museli jsme dotankovat za chodu motoru v mrazu minus 25 stupňů Celsia a za prudkého větru, posilovaného točícími se vrtulemi. Tankování trvalo téměř hodinu," uvedl Bold. Letci odstartovali na finální fázi cesty směrem k severnímu pólu v sobotu ve 13:40 SELČ z letiště Longyearbyen. Protože měli dostatek paliva, cestou k severní točně vynechali jedno plánované přistání a ledovou kru s ruskou základnou Barneo pouze přeletěli. Zastavili se na ní až na cestě zpět. Po doplnění paliva piloti se strojem odletěli na Špicberky.

"Čistá doba letu byla 10 hodin 40 minut. Letadlo fungovalo po celou dobu perfektně," dodal čtyřiašedesátiletý bývalý automobilový závodník Bold. Se svým společníkem, o 30
let mladším dopravním pilotem Santusem, dnešní den stráví na Špicberkách. Musí zkontrolovat letoun a připravit se na návrat domů. Z norského souostroví v Severním ledovém oceánu posádka zamíří do Tromsö, nejsevernějšího letiště v Norsku, a pak je čeká cesta přes Oslo do Prahy. Do české metropole zřejmě přiletí nejdříve ve čtvrtek. Vše ale prý bude záviset na počasí.

Legendární letoun československé výroby L-200 Morava odstartoval na severní pól 1. dubna z letiště Aero Vodochody. Organizátoři výpravy North Pole Exhibition 2008 chtějí letem mimo jiné připomenout 90. výročí vzniku československého letectva. Zároveň má expedice upozornit na výkonnost letounu L-200 Morava, jehož první prototyp vzlétl před 51 lety, 8. dubna
1957, z letiště mateřského závodu Let v Kunovicích.
Zdroj:Lidovky.cz

Obrazek