Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tragický začátek letadla TL - 3000 Sirius

18. 7. 2008

  Nevydařený začátek letadla TL - 3000 Sirius

Hradec Králové - Pilot, který uhořel v troskách letadla, testoval nový typ. „Kdyby odešel motor, mohl přistát. Byl ve výšce 350 metrů, což je dostatečné. Víc napoví pitva,“ řekl hradecký policejní vyšetřovatel Milan Pavliš.


V Hradci Králové spadlo 16. července 2008 ultralehké letadlo

V Hradci Králové spadlo 16. července 2008 ultralehké letadlo
Foto: Josef Krejsa

Ultralehké letadlo, které se ve středu zřítilo na pole u letiště, bylo ve zkušebním provozu. Šestatřicetiletý pilot jeden z testů prototypu nového stroje nepřežil.

„Šlo o letoun TL – 3000 Sirius, který vyrobila hradecká firma TL Ultralight. Byl to jeden z prvních letů. Zatím nevíme, kde se stala chyba, společnost je ve svém oboru světová špička,“ uvedl inspektor Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Milan Pecník.

Verze některých svědků havárie, kteří uváděli, že letounu selhal motor, příliš nevěří.

„U těchto strojů je to velmi řídký jev. Důležitý pro nás proto bude výslech jednoho z pilotů, který nehodu viděl z druhé strany letiště. Další expertizy budou za měsíc,“ řekl.

Podle policejního vyšetřovatele Milana Pavliše by si navíc pilot s výpadkem motoru uměl poradit. „Byl ve výšce asi 350 metrů. I kdyby došlo k závadě, mohl v klidu přistát. Bylo tam rovné pole. Jednou z možností jsou také zdravotní komplikace muže. Víc nám snad řekne páteční pitva,“ doufá Pavliš.

Letos už v Česku v troskách ultralightů zemřelo sedm lidí. Většinu nehod podle odborníků zaviní posádky vlastními chybami.

„Je to tím, že výcvik pilotů zaostává za kvalitami a výkonem letadel. Tohle byl ale velmi zkušený pilot. Byl to letový ředitel firmy, který měl praxi i na strojích všeobecného letectví,“ dodal inspektor ústavu a předseda vyšetřovací komise Milan Pecník.

Majitel firmy TL Ultralight Jiří Tlustý je na dovolené na Kanárských ostrovech.