Jdi na obsah Jdi na menu
 


560kg ŠLZ na Slovensku - a co my?

1. 10. 2008

560kg ŠLZ na Slovensku - a co my?

V poslední době se množí dotazy typu: „Na Slovensku byla zvýšena maximální vzletová hmotnost SLZ na 560 kg - proč to nejde u nás?“ Protože mi to nedalo, zajel jsem osobně do Bratislavy na Slovenský letecký úřad, abych zjistil podrobnosti. Zde jsou výsledky mého jednání.

Především vymezení toho, co je ŠLZ na Slovensku, je jiné než to, co je SLZ v České republice. Podle Slovenského leteckého zákona 143/1998 je

c) lietajúcim športovým zariadením lietadlo osobitnej kategórie určené na letecký šport a rekreačné lietanie, na ktorého stavbu a prevádzku sa vzťahujú osobitné podmienky určené Leteckým úradom Slovenskej republiky (ďalej len "letecký úrad") v súlade s týmto zákonom,
zatímco u nás je nadefinováno přesně, co to SLZ je. Tím pádem na Slovensku takové řešení pro amatérsky postavená ŠLZ (Športové lietajuci zariadenia) možné je, u nás je pověření LAA limitováno 450 respektive 472,5 kg a za současného právního stavu pod správou LAA ČR možné není. Na Slovensku ŠLZ spravuje SFUL (Slovenská federace ultralehkého létání), která je LÚ SR (Slovenskou ÚCL) pověřena jejich správou. Na webu www.sful.sk se můžete podívat do pověření SFUL a zjistíte, že pověření obsahuje mimo jiné:

Hlava II. Rozsah poverenia
1. Overovanie letovej spôsobilosti a dozor nad stavbou lietajúcich športových zariadení týchto druhov:
a) mikroľahký letún - ML
b) mikroľahký vetroň – MLV
c) mikroľahký vrtuľník - MVRT
v ďalšom vybrané druhy LŠZ, ktoré sa nesmú použiť v obchodnej letovej činnosti na leteckú dopravu a výkon leteckých prác.

Právě ta poslední zvýrazněná věta otvírá na Slovensku možnost pro 560 kg ŠLZ.
Pro informaci - SFUL má v rejstříku 151 letadel a 220 pilotů.
Na Slovensku jsou i 450kg továrně vyráběné ultralighty (momentálně dva schválené typy, nyní přibude třetí), ale jsou pod LU SR, mají status letadla a k jejich pilotáži je potřeba PPL. Takových ultralightů je na Slovensku cca 15. Celkově se letos očekává přírůstek tří až čtyř letadel.

Protože Slovensko je blízko a nemáme jazykovou bariéru, zaregistroval SFUL zvýšený zájem o registraci letadel z ČR. České zájemce bych chtěl upozornit, že slovenské řešení je platné na území Slovenska a pokud s takovýmto 560kg amatérsky postaveným ŠLZ budete chtít letět mimo Slovensko, podle zákona musíte získat souhlas státu, do kterého letíte. Nad 450 kg neplatí pro SLZ hostovací pravidla, pro provoz v ČR je tedy nutné získat souhlas od ÚCL.

V současnosti vyhodnocujeme všechny dostupné informace, abychom mohli postupovat v souladu s předpisy EASA a současně využili všechny možnosti naší národní legislativy. O pokroku vás budeme informovat.

Jan Fridrich