Jdi na obsah Jdi na menu
 


55. ročník EAA AirVenture Oshkosh 2007

23. 7. 2007
55. ročník AirVenture Oshkosh 2007 začíná dnes v USA.
Čeští výrobci LSA jsou na něm zastoupeni 10-ti výrobci.
Díky dobré spolupráci LAA ČR s Ministerstvem průmyslu a obchodu bude Viceprezident LAA
pro průmysl, zahraniční záležitosti a vnitřní audit Jan Fridrich stejně jako loni působit
jako odborný informátor na oficiálním stánku České republiky, který je opět veden
ředitelem české účasti Milošem Sklenkou.
Z každého dne výstavy se Vám pokusím zprostředkovat mé dojmy prostřednictvím webu LAA. Z technických důvodů budu vždy aktualizovat stále stejnou zprávu, to proto, aby články z
Oshkoshe neodsovali jiné zprávy z titulní strany webu.
Anglicky mluvící čtenáři mohou podrobné zprávy z dění na Oshkoshi sledovat přímo na oficiálním webu EAA AirVenture Oshkosh

Neděle 22.7.2007 - Cesta
Po vyjasnění podmínek mé účasti na výstavě jsem přes internet zakoupil letenky na trasu

Praha -Amsterdam - Detroit - Milwaukee. Trasa měří 7 407km a měla trvat 11,5hod čistého
letového času a cca 15 hodin i s přestupy.
Přestože letenky uváděly jako dopravce KLM, let přes oceán a v USA probíhal v režii NWA (NortWest Airlines).
S KLM jsme letěli Fokkerem 100 z Prahy do Amsterodamu




Fokker 100 společnosti KLM


Tato část letu byla nejdramatičtější, protože Fokker u letadla nešel nahodit levý motor.
Nabrali jsme postupně asi 50minutové zpoždění, ale nakonec se vše vyřešilo a po asi
hodinovém letu jsme úspěšně přistáli na amsterodamském letišti Shiphol s jen 20-ti
minutovým zpožděním.
Po nezbytném vyslýchání americkou ostrahou jsme přesedli do Boeingu 757 společnosti NWA.




Boeing 757 společnosti NWA


Čekal nás let trvající téměř 9 hodin, musím konstatovat, že v tak nepohodlném letadle
jsem do USA ještě neletě - nepohodlnost spočívala v tom, že letadlo je prostě malé.
Alespoň jídlo bylo dobré.




Stísněný prostor v Boeingu 757 společnosti NWA


Nicméně samotný let byl bezproblémový. Nastoupali jsme do standardních 11 000 m odkud
byly úchvatné pohledy na zemi.




Výška 11 000 m


Po asi třech hodinách letu jsem se probudil a z okénka uviděl další nádhernou scenérii -
vzhledem k absenci jakékoliv informace o poloze se domnívám, že mohlo jít o Grónsko.




Síly matky přírody v akci


S 30-ti minutovým předstihem přistáváme na letišti v Detroitu a podrobujeme se tentokráte
již poslední vstupní kontrole. Má dvě části - po obligátním pohovoru s imigračním úředníkem následuje sejmutí otisků ukazováčku obou rukou a fotografie. Po vpuštění do USA nás ještě čeká celní kontrola, musíme si vyzvednout zavazadla a přenést je k dalšímu prověřování a znovu projít osobní prohlídkou. Při ní se mi cestující předemnou pokusil ukrást notebook, naštěstí jsem byl dostatečně rychlý a jeho plány jsem mu překazil. Jeho finta byla jednoduchá - pokud máte počítač, musíte ho při prohlídce vyndat z brašny a uložit na pás, který jede do rentgenu. Potom procházíte sami prohlídkou přes rám. Na druhé straně si věci vyzvedáváte. No a milý cestující si vyzvedl svůj i můj notebook a dal do své tašky. Když jsem se začal hlasitě ptát, kde je můj notebook, tak ostraha značně zneklidněla a nakonec jsme chlapa donutili můj PC vydat. Strážník se mne ptal, zda z toho chci něco dělat, vzhledem k navazujícímu odletu jsem nad tím mávl rukou.
Přesedáme tedy do pohodlnějšího Airbusu A320 k závěrečnému hodinovému letu do Milwaukee.




Start z Detroitu do Milwaukee v A320


V Milwaukee nás již čekají zástupci realizační firmy MLT a společně s nimi absolvujeme závěrečnou 1,5hod jízdu do Oshkoshe, kde jsme ubytováni.
Po celkem asi 22 hodinách na nohou jdeme spát.
Proti ČR jsme o 7 hodin pozadu.

Dnes tj. v pondělí začíná výstava o jejímž průběhu se Vás budu snažit informovat.

Již v sobotu odpoledne ale Cessna představila zatím svoji poslední verzi svého LSA pojmenovanou Cessna Skycatcher, která by měla stát 109 500 USD a bude veřejnosti představena na výstavě. Pokusím se získat vlastní fotografie, zatím jsou k dispozici pouze oficiální - více na EAA AirVenture Oshkosh

V Oshkoshi 23.7.2007 Jan Fridrich