Jdi na obsah Jdi na menu
 


Aerovleky kluzáků

2. 10. 2008
Již od roku 2000 se objevovaly požadavky z řad aeroklubových pilotů kluzáků, aby bylo možné vlekat kluzáky pomocí ultralehkých letounů. Vlekání bez problémů probíhalo v Německu a také s UL české výroby. Převzali jsme tedy kompletní německý předpis a nechali ho schválit příslušnými českými úřady. Tento předpis je obecný, ale LAA má pravomoc se zabývat pouze ultralehkými letadly – předpis tedy platil pouze pro vlekání UL kluzáků.

V roce 2002 jsme na žádost Aeroklubu požadavek na vlekání „velkých“ kluzáků předali ÚCL. Nejprve jsme narazili na nepřekonatelné bariéry jak na Úřadu, tak i na určité lavírování Aeroklubu. Některé skupiny měly o vlekání zájem, některé byly ostře proti. Ale zájem LAA není prioritně provádět aerovleky. Chtěli jsme jen vyhovět plachtařům. Provedla se řada ověřovacích letů, při nichž jsme ověřili to, co jinde již dlouho bez problémů spolehlivě funguje.

Na umožnění aerovleků ultralehkými letadly se aktivně podíleli pracovníci Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy. I když jsme občas měli každý jiné představy - my jsme praktici, oni měli zase zájem o legislativní čistotu – vypracovali jsme nakonec společně postup, určující jaká letadla budou moci vlekat a co k tomu bude potřeba. Požadavek ministerstva byl pouze nekomerční provoz, použití typově schválených letadel, které budou otypována k vlekům a firemní montáž vlečného zařízení. Předpis byl vypracován v říjnu 2007. Ledy se ale hnuly až po nástupu nového ředitele Úřadu pro civilní letectví. Najednou to šlo. ÚCL vypracoval dodatek Q k předpisu L 2 a tímto se naprosto čistě legislativně umožňuje použít ultralehkých letounů k aerovlekům kluzáků. Plachtaři by měli panu generálnímu řediteli ing. Radovi poděkovat, že jim pomohl zlevnit létání.

Ještě jednu důležitou poznámku: vlekání kluzáků považujeme pouze za doplněk, protože pro trvalý a intenzívní aerovlekový provoz bude asi přece jen lepší těžší letoun se silným motorem. Ale v aeroklubech, kde takový letoun nemají, může k vlekání vhodný ultralehký letoun hodně pomoct. A ještě si s takovým letounem mohou hezky zalétat. Plusem je nízká hlučnost, nízká spotřeba a nižší udržovací náklady, mínusem bude větší namáhání a tedy i opotřebení motoru.

Václav Chvála
hlavní technik LAA

Znění předpisů týkajících se vlekání kluzáků ultralehkými letouny naleznete v Bulletinu Pilota 9/2008 (PDF).