Jdi na obsah Jdi na menu
 


Informace o nehodě motorového padákového kluzáku ze dne 11.10.2008

18. 11. 2008
Informace o nehodě motorového padákového kluzáku ze dne 11.10.2008

Dne 11. října 2008 došlo v obci Vejprnice k nehodě motorového padákového kluzáku. Pilot na krosně s tříkolým podvozkem prováděl nízké průlety v zástavbě rodinných domků v obci s cílem předvést motorový padák svým příbuzným, u kterých byl na návštěvě.

Při druhém nízkém průletu vletěl do turbulence, která mohla být způsobena prouděním mezi budovami anebo vlastním úplavem, přičemž došlo k prosednutí a změně směru jeho letu. Pilot ihned zareagoval přidáním plynu a ve snaze vyhnout se překážce ve směru letu zatočil vlevo. Zde se však nacházel plot poskládaný z betonových dílů. Nebyl rychle schopen přitáhnout řízení a přestoupat překážku, protože pravou řidičku nedržel v ruce a nepodařilo se mu již zabránit srážce s ní. Ke kontaktu došlo podvozkem PPG v horní části plotu. O velikosti energie PPG během srážky svědčí rozsah poškození plotu patrný z obrázku. Pilot dále pokračoval cca 3 metry širokým, prostorem, kde narazil do hranice naskládaného palivového dříví a za ní dopadl na zem. K dopadu došlo na ochranný koš vrtule. Pilot při nárazu utrpěl četná zranění a byl přepraven k ošetření do nemocnice.

K nehodě je možné uvést, že se jedná o pilota, který má dlouholetou intenzívní praxi s létáním na PPG, má dostatek zkušeností a v minulosti vždy projevoval značnou opatrnost a odsuzoval předvádění se v nízké výšce a považoval je za vysoce nebezpečné. Přes to se podobnému jednání sám nevyhnul. Ať to již nazveme nekázní nebo „selháním situačního vědomí“, je zřejmé, že přítomnost pozorovatelů, zejména z řad rodinných příslušníků, může vést, ve snaze se předvést, k porušení bezprostředního vnímání zásad bezpečného letu a tím ke vzniku situace ohrožující život svůj, ale i nezúčastněných osob.

Pro nás, ostatní piloty, tato nehoda může být varováním, že se taková věc nevyhýbá opravdu nikomu, bez ohledu na zkušenosti, a občas se s nutkáním předvést se setká opravdu každý. V tu chvíli by nám měl v mysli začít blikat výstražný vykřičník s varováním „Pozor, může jít o život!“.

Vzpomeňme si, že v minulosti se v podobných souvislostech před zraky svých nejbližších již několik pilotů zabilo. Mějte to, prosím, na paměti, pokud budete cítit, že se vám před přihlížejícími právě chystají „bouchnout saze“.