Jdi na obsah Jdi na menu
 


Informace o nehodě UL letounu 21.10.2008

18. 11. 2008
Informace o nehodě UL letounu 21.10.2008

V úterý 21. 10. 2008 v odpoledních hodinách došlo k tragické nehodě UL letounu Alegro 2000 cca 10 km západně od Blanska, při které obě osoby na palubě utrpěly smrtelná zranění.

Z dosud zjištěných okolností lze uvést:

- Letoun odstartoval z letiště Bohuňovice v cca 13:15 SELČ s největší pravděpodobností k letu na domovskou plochu "Lysice".
- V místě vzletu bylo jasno, bez oblačnosti.
- V prostoru místa nehody se vyskytovala přízemní oblačnost.
- Podle dosavadních zjištění nebyl nikdo svědkem události a havarovaný stroj byl objeven "náhodným kolemjdoucím".
- Podle prvotních zkoumání na místě nehody nebyla zjištěna technická závada, která by mohla mít na vznik události vliv.
- Nehodu šetří komise UZPLN.

Komentář:
Jestli mohla mít přízemní oblačnost vliv na vznik události, bude předmětem dalšího zkoumání, stejně jako další případné okolnosti. Bez ohledu na výsledek šetření je potřeba v této souvislosti upozornit na charakteristický jev podzimního počasí, tedy na nízkou přízemní oblačnost. Resp. na období, kdy velmi často v ranních hodinách (v některých oblastech do odpoledních hodin a někdy a někde dokonce po celý den) dochází k výskytu přízemní oblačnosti. Kromě dotazu k případnému "pozorovateli" na místě lze tento jev, anebo možnost jeho vzniku, relativně jednoduše zjistit získáním informací z meteorologických stanic. Kromě "dotazu" je podle mne nejjednodušší a nejspolehlivější zjistit teplotu a rosný bod (teplotu rosného bodu).
Jsou-li v prostoru předpokládaného letu jejich hodnoty blízko u sebe (anebo dokonce shodné) bude v tomto prostoru s největší pravděpodobností problém s oblačností (anebo s deštěm) - nějakou formou obsahu vody ve vzduchu.

Vlivem podcenění meteorologických podmínek došlo v histori letectví už k mnoha leteckým nehodám. V době "všudypřítomných" mobilních telefonů, internetu, množství met. stanic a další techniky a dalších možností považuji za nejméně zatěžující dostupné informace zjistit.
I když může být případné rozhodnutí o odložení, nebo zrušení jednoho letu kvůli počasí omezující, vždy mi to přijde vhodnější, než případná "sázka" na štěstí.

S podzimní (často šedivou) oblohou
Jiří Koubík