Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nehoda UL letounu z pátku 14.9.2007

15. 9. 2007
V pátek 14.9.2007 v cca 11:30 SELČ došlo k tragické nehodě UL letounu S WING u Vandsdorfu, při které došlo ke dvěma smrtelným zraněním.

Z doposud zjištěných skutečností lze uvést.

-Na palubě byl zkušený šedesátiosmiletý pilot spolu s další osobou, ženského pohlaví, bez letecké kvalifikace.
-Dle dostupných informací se mělo jednat o let do prostoru bydliště spolucestující, které bylo zároveň místem bydliště pilota, zřejmě za účelem prohlídky vlastních "statků" z ptačí perspektivy a možná i jejich fotografování, či "obhlídky" k němu.
-Nehodu šetří komise UZPLN.

-Podle prvotních informací z místa nehody:
-Letoun narazil do země pod velmi strmým úhlem.
-Trosky na místě nárazu odpovídají tomu, že se mohlo s největší pravděpodobností jednat o rotaci se skloněnou přídí letounu - vývrtku.
-Dle prvotních informací svědků, ale i s ohledem na poškození stroje, došlo ke konfliktní situaci za letu s největší pravděpodobností v malé výšce -60-100 metrů AGL.
-Z počátečního ohledání nic nenasvědčuje tomu, že by technická závada mohla být příčinou nehody.

Komentář:
Podle mojí soukromé hypotézy, stavěné na doposud zjištěných skutečnostech, se mohla celá událost odehrát následovně:
-pilot, ve snaze ukázat sledované objekty na zemi co nejdetailněji, letí níž
-aby sledované objekty na zemi vydržely co nejdéle v zorném poli, snižuje rychlost
-když sledovaný objekt na zemi začíná mizet ze zorného pole, (a je jedno jestli ze zorného pole pilota, nebo druhé osoby) pilot točí zatáčku(při točení takovéto zatáčky mnohdy dochází k jejímu nevyváženému provedení - víc nohy, anebo k přehnanému náklonu, ve snaze udržet objekt na zemi v zorném poli co nejdéle - dovolit si však konstatovat, jestli v daném případě ale k něčemu takovému došlo, by už v tuto chvíli byla opravdu velká spekulace).

Kdyby se moje hypotéza šetřením potvrdila, šlo by zřejmě m.j. konstatovat, že:
-pilot podřídil svoji činnost ve vzduchu potřebám pohledů na zem a podcenil neúprosné fyzikální zákony
Dle mého soudu to však má být právě naopak. V našem sportovním létání by měl mít pilot vždy na prvním místě respektování fyzikálních zákonů, které nám umožňují přivést letadlo opět bezpečně na zem a vše ostatní odsunout až na místa další.

Jiří Koubík