Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oznámení o nehodě dvou padákových kluzáků ze dne 20. 6. 2007

25. 6. 2007
Oznámení o nehodě dvou padákových kluzáků ze dne 20. 6. 2007Pošli článek...  Formátuj pro tisk...
25.6.2007 17:00 (Praktické Informace) Info o nehodách (Huml Miroslav Ing.)
Dne 20 června došlo ke srážce dvou padákových kluzáků. Událost se stala na letovém terénu Javorový vrch. Bohužel po dlouhé době k této nehodě došlo ve středisku pilotního výcviku. Jeden z účastníků, polské národnosti, plnil úlohu 5.2.7., tj. „výškový let“. Druhý měl již výcvik řádně ukončený přezkoušením a v době nehody plnil volitelnou úlohu 5.3.6. v souladu s výcvikovou směrnicí PL3. V okolí se pohybovalo celkem pět padákových kluzáků.

Ke srážce došlo podle výpovědí svědků tak, že polský pilot točil zatáčku doprava a druhý pilot s mírným převýšením do něj téměř čelně narazil. Před tím se sice pokusil vyhnout levou zatáčkou, ale srážce již nedokázal zabránit. Bohužel se vše událo mimo dohlednost instruktora přítomného na startu, který je měl již za horizontem i druhého instruktora ve výcviku, který byl v tu dobu přítomný na místě přistání, takže přestože byli oba žáci vybaveni radiostanicemi, nemohli instruktoři situaci významně ovlivnit. Oba žáci úspěšně použili záchranný systém. Polskému žákovi se však před dopadem poškodil záložní padák o špičku stromu s následným tvrdým dopadem, během kterého u něj došlo ke zranění páteře. Český pilot přistál na záložním padáku bez zranění.

Přestože vyšetřování není ukončeno, je již nyní možné si z této události vzít určitá ponaučení. Na letovém terénu, kde probíhá výcvik pilotních žáků, je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a to zejména při vyhýbání. Musíme brát v úvahu především skutečnost, že žák se bude s vysokou mírou pravděpodobnosti dopouštět chyb. My ostatní, kteří se společně se žáky pohybujeme ve vzduchu, musíme předvídat jejich nestandardní jednání. Musíme mít na paměti, že nemají padákový kluzák ještě pevně v rukou a v kritických situacích mohou jednat neočekávaně nebo nejednat vůbec. Druhou věcí je, že nemusí správně uplatňovat pravidla k vyhýbání. Žáka ve vzduchu naštěstí bezpečně poznáme, protože je jeho kluzák opatřen stuhou.

Taktéž se nemůžeme spolehnout na zásah instruktora, který je s žákem na spojení. Jak je patrné z této události, může být v jednou okamžiku žák mimo dohled instruktorů a musí se spolehnout pouze na své znalosti a schopnosti.

Jako pozitivní skutečnost lze v tomto případě hodnotit fakt, že oba žáci neváhali a okamžitě použili záchranný systém.