Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oznámení o nehodě motorového padákového kluzáku ze dne 22.4.2007

24. 4. 2007
 Dne 22. dubna došlo k letecké nehodě motorového padákového kluzáku se smrtelnými následky. K letecké nehodě došlo v 17:30 v prostoru plochy pro SLZ „U Jamnického lesa“ v blízkosti obcí Jamnice a Stěbořice, v okresu Opava.
Meteorologické podmínky byly následující: jasno, dohlednost 20 km, vítr N až NE 3 - 4 m/s bez nárazů.

K nehodě došlo podle výpovědí svědků při přistávacím manévru, kdy pilot ve výšce 10 – 15 m nad terénem nesymetricky přebrzdil padákový kluzák s následným přechodem do levé negativní zatáčky, ve které setrval až do nárazu do země. Ke střetu s terénem došlo v obrácené poloze, kdy pilot narazil nejprve hlavou. Motorový padákový kluzák byl při nárazu silně poškozen.

Pilot nebyl držitelem příslušné licence MPL. Motorový padákový kluzák byl sestaven z krosny s vydaným typovým průkazem LAA ČR, podvozku vlastní konstrukce a vrchlíku s TP kategorie A. Vliv technického stavu zařízení na průběh nehody je v šetření vyšetřovací komise ustanovené Ústavem pro zjišťování příčin leteckých nehod.

Podle prvotních zjištění se zřejmě jednalo o hrubou pilotní chybu. Pilot pravděpodobně ve snaze nepřelétnout přistávací plochu vrchlík přebrzdil a v závěru se jej navíc snažil uvést do levé zatáčky proti působení reakčního momentu vrtule. Vzhledem k použitému školnímu křídlu, musely být zásahy do řízení, než bylo uvedeno do negativní zatáčky, značné. Způsob provádění rozpočtu na přistání a zejména důsledné varování před zkracováním na přistání uvedeným způsobem, je součástí výcviku v každém kurzu MPL a je zařazeno do jeho osnovy. Taktéž provádění zatáček po a proti smyslu působení reakčního momentu vrtule se žáci naučí pod vedením instruktorů.

Tato nehoda může nést poučení pro piloty samouky, že nahrazovat dovednosti získané při výcviku v kurzu MPL pod vedením zkušených instruktorů vlastními zkušenostmi v provozu, může mít nedozírné následky. Pro ostatní piloty může být poučením to, že padákový kluzák potřebuje mít v každé fázi letu, a tedy i při rozpočtu na přistání, dostatečnou rychlost a taktéž, že zatáčka proti reakčnímu momentu vrtule, zejména při nízké rychlosti, snadno vede k negativní zatáčce, bez ohledu na kategorii použitého vrchlíku.


Miroslav Huml, Hlavní inspektor techniky PL a MPL LAA ČR