Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oznámení o nehodě padákového kluzáku ze dne 17. 2. 2007

22. 2. 2007

Oznámení o nehodě padákového kluzáku ze dne 17. 2. 2007

17. února došlo již ke třetí nehodě padákového kluzáku v letošním roce. K události došlo na kopci Raná.
Nehoda, která se neobešla bez zranění, se udála na jihovýchodním svahu frekventovaného a známého terénu Raná u Loun. Pilot je držitelem licence PL C a patří k velmi zkušeným pilotům s ročním náletem přesahujícím 100 hodin. Taktéž neměl před nehodou výraznou přestávku v létání. Letěl na novém křídle kategorie B, se kterým měl nalétáno cca 10 hodin. Meteorologické podmínky byly následující: jasno, dohlednost: 20 km, vítr východní 7 m/s bez nárazů.
Pilot ve výšce cca 10 m nad svahem provedl zaklapnutí „velkých uší“. Padákový kluzák však po té přešel do propadavého letu a v něm došlo ke kontaktu pilota s terénem. Pilot se několikrát na svahu převrátil, čímž došlo k přetočení nosných šňůr. Odlehčený vrchlík vlivem protivětru přešel do normálního režimu, pilota zdvihl do neřiditelného letu ve výšce zhruba tří metrů nad terénem. Po krátké vzdálenosti potom došlo k opětovnému kontaktu pilota se zemí a k jeho poranění. Vrchlík po té dopadl na zem a vylil se.
Pilot utrpěl zlomeninu ruky, se kterou byl převezen k ošetření do nemocnice v Lounech. Vzhledem k jeho zkušenostem, jsme obdrželi přesný popis sledu událostí a také režimu, do kterého vrchlík před nehodou přešel. Příčinu nehody nelze hledat v meteorologických podmínkách, protože byly pro tohoto pilota v limitu. Taktéž není příčinou pilotní chyba při provádění manévru zaklapnutí uší, který byl proveden správně. Na padákovém kluzáku není patrno žádné poškození ani úpravy. Spíše je možno v tuto chvíli usuzovat na fakt, že pilot nebyl ještě plně seznámen se specifickými vlastnostmi nového typu padákového kluzáku. Přesný rozbor příčiny nehody však bude na určené komisi pro šetření nehody.
My ostatní si z ní můžeme již teď vzít některá poučení. Například, že při seznamování s novým typem kluzáku je vhodné se výrobce zeptat na specifické chování vrchlíku a také, že vhodnější je se seznámit se všemi figurami u takového vrchlíku nejprve v bezpečné výšce.
Miroslav Huml