Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oznámení o nehodě padákového kluzáku ze dne 1. 7. 2007

2. 7. 2007
Dne 1. 7. 2007 došlo k mimořádné události v provozu PL kluzáku na letovém terénu Velký Lopeník. K nehodě došlo ve fázi přiblížení na přistání.

Pilot, který je jeden rok držitelem kvalifikace PL A, v průběhu letu nad zalesněným terénem postupně vytratil výšku, a posléze zjistil, že nedoletí na původně vyhlédnutou přistávací plochu.

Rozhodl se přistát na lesní cestu. Při vyklesání na úroveň stromů zachytil šňůrami vrchlíku o větve, vrchlík se zdeformoval a pilot dopadl z výšky asi 10 metrů na lesní cestu. Při dopadu si poranil páteř. Pilot uvádí, že se při pádu snažil dopadnout na nohy a provést parakotoul, během něhož ke zranění došlo.

Nehoda je stále v šetření, lze však říci, že se pilot nesprávně rozhodl pro přistání na lesní cestu. Vhodnější rozhodnutí v této situaci bylo zvolit přistání do lesa, kde je mnohem větší pravděpodobnost zachycení padáku za větve a nehrozí tak propadnutí pilota na zem. Často sice dojde k poškození padáku, ale újma na zdraví je, jako v tomto případě, mnohem horší než materiální škody. Lze říci, že svoji roli sehrála nízká zkušenost pilota, který nesprávně odhadl okamžik, kdy měl nasadit na přistání. Mějme také na paměti, že pokud jsme vybaveni postrojem s účinným protektorem, zvyšuje naše šance, že vyvázneme bez vážných zranění.

V současné chvíli lze zcela jasně najít spojitost většiny nehod padákových kluzáků v letošní sezóně. Tou je chybné rozhodnutí pilota s nízkými zkušenostmi. Na hlubší analýzu je příliš brzy, zřejmě však bude potřeba se vážně zabývat otázkou, proč začalo docházet k vyšší nehodovosti pilotů v a krátce po absolvování kurzu.