Jdi na obsah Jdi na menu
 


D8 Moby Dick

7. 2. 2007

D8 Moby Dick

Obrazek

 Konstrukce:   ing.Oldřich Olšanský, CSc

 Základní technické údaje: 

 Rozpětí ....... 13,0 m

 délka ....... 7,1 m

 celková výška ....... 2,4 m

 plocha křídla ....... 14,0 m2

 štíhlost křídla ....... 12,1

 hloubka SAT ....... 1,11 m

 profil křídla  u kořene ....... FX - 63 - 13

 profil křídla na konci ....... FX - 63 - 137

 Podvozek.... klasický neodpružený s ostruhou

 rozchod hlavních  kol ....... 700 mm

 rozměr pneu. ....... 400 x 100

 tlak pneu. ....... 0,18 MPa / 1,8 atp /

 ostruha ....... odpružena gumovým blokem a dural  listovou pružinou

 brzdy ....... mechanické, kotoučové

 Hmotnosti

 hmotnost prázdného  letounu ....... 180 kg

 Max. vzletová  hmotnost ....... 390 kg

 minimální hmotnost pilota na předním sedadle ......... 70 kg

 P r o v o z n í  o m e z e n í

 Rychlosti

- max. přípustná rychlost letu VNE ....... 132 km/hod

 Tuto rychlost za žádných  okolností nepřekračujte !!!

- pádová rychlost při max vzletové hmotnosti VSO ....... 55 km/hod

 - max. povolená rychlost větru  ve směru osy dráhy proti letu ........ 8 m/sec

 - max. povolená rychlost větru  kolmo na osu dráhy ........ 3 m/sec

 - vzlet a přistání se zadním  větrem mimo nouzové postupy  neprovádět.

 - krajní polohy těžiště od  náběžné hrany křídla

 --přední centráž ....... 425 mm

 --zadní centráž ....... 505 mm

 Provozní násobky

 - max. kladný násobek v těžišti ...... + 4,0

 - max. záporný násobek v těžišti ...... - 2,0

Povolené obraty

  - Ostré zatáčky do 60o náklonu

 - Úmyslné vývrtky, pády a akrobacie jsou Z A K Á Z Á N Y !!

 Omezení provozu

 Mimo zákazů daných platnými předpisy je navíc zakázáno:

 - pojíždění s otevřenou kabinou.

 - při opuštění letounu ponechat otevřenou kabinu.

 - zatěžovat vyvazovací lana přídavným zatížením.

 - manipulovat s letounem za vzpěry křídla.

Stručný technický popis. 

    Letoun typu D-8 Straton "Moby Dick" je aerodynamicky řízený  dvoumístný ultralehký letoun s motorem v tlačném uspořádání za  křídlem, které je umístěno na baldachýnu, podvozek je dvoukolový, pilotní prostor je zakryt průhledným překrytem. Letoun  není určen k trvalému provozu na netravnatých provozních  plochách.

 Konstrukce letounu je dřevěná, vyztužená v dutinách polystyrenovými žebry. Vyjímku tvoří laminátová gondola kabiny, duralové lože motoru a vzpěry křídla.

 Veškeré dřevěné díly jsou lepeny lepidlem Epoxy 1200, potah  z polyesterové tkaniny je lepen kontaktním lepidlem Chemopren  140.

 Křídlo je děleno uprostřed na dvě poloviny, obě poloviny jsou  k baldachýnu připevněny čepy a podepřeny vzpěrami.

 Nosnou část křídla tvoří torzní skříň z březové nebo bukové  překližky stabilizovaná polystyrenovými žebry. Pásnice nosníku  jsou ze smrkového dřeva 1 a 2 třídy podle normy pro letecké  řezivo. Celá konstrukce včetně dutin je chráněna proti vlhkosti vhodnými nátěry. Žebra tvořící zadní část křídla jsou lepena ze smrkových lišt.

 Křidélka jsou otočně uložena na pianových závěsech s osou otáčení v horní části profilu křídla, ovládána táhly z duralových  trubek 12x1 mm a mají výchylky 24o nahoru a 12o dolů.

 Ocasní plochy jsou sdružené (motýlkovité), kormidla mají  výchylky 30o nahoru i dolu. Konstrukce je obdobná jako u křídla. Spojení s trupem je zasunutím do výřezů a je zajištěno  dvojím pojištěním.

 Trup tvoří v přední části laminátová gondola vyztužená v přední části překližkou stabilizovanou polystyrenovými žebry. Tak  vzniknou dvě mohutné torzní skříně, na kterých jsou uložena  podvozková kola o průměru 400 mm, bez odpružení. Kola jsou vybavena kotoučovými brzdami ovládanými páčkami na řídící páce.

 Zadní část trupu tvoří trubka svinutá z letecké překližky stabilizovaná polystyrenovými žebry, nahoře a dole jsou smrkové  podélníky. Přechod mezi laminátovou skořepinou gondoly kabiny  a překližkovou trubkou je přelaminován skelným laminátem. Ostruha z duralového plechu je odpružena gumovým blokem a opatřena bodkou z nerez. plechu.

 Řídící páka je na pravém boku kabiny, nožní řízení není stavitelné.

 Baldachýn je pevně spojen s ložem motoru a je sešroubován  z duralových trubek.

 Pohonnou jednotkou mohou být motory Trabant s reduktorem nebo  motory Rotax.

 Vrtule je dvoulistá dřevěná nebo kompozitová podle použitého  motoru.

 Laminátové nádrže paliva jsou vestavěny do nosníků přední části trupu, levá má objem 20 l, pravá 15 l. Obě nádrže jsou propojeny a každá má samostatné odvzdušnění. Plnění paliva se provádí nalévacím hrdle na levém boku trupu. Čerpání paliva k motoru zajišťuje palivové  čerpadlo poháněné tlakem vzduchu z klikové skříně. Palivo je  přiváděno do plovákové komory karburátoru přes filtr.

           
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Dotaz

Petr pilot,1. 8. 2008 21:08

Zajímá mě klouzavost letounu. Odpověď prosím zašlete na Petr.Blatak@seznam.cz. www,letectvi.blog.cz Díky

Dotaz

Petr,22. 6. 2008 22:52

Jaká je klouzavost. Dík.
p.s.air@seznam.cz

Technické informace

Jarda,7. 2. 2007 16:40

Tak takhle to bude asi vypadat.