Jdi na obsah Jdi na menu
 


Modely 2007

17. 11. 2008

Jonathan Souricette

Stavba polomakety ULL

Obrazek

 

 Když jsem koncem minulého roku přemýšlel,jaký model letadla postavit pro letošní sezónu, vzpoměl jsem si na francouzký amatérský ultralight zvaný Jonathan Souricette,(Past na myši), který jsem měl v plánu stavět již dříve.

Prioritou modelu má být, aby odstartoval i z méně upravené plochy (pro létání na propagačních akcích), a hlavně funkční pumovnice pro odhoz bombónů.Zda li se model osvědčí či nikoli to ukáže čas.

Jonathan Souricette -jednomístný jednomotorový letadlo amatérské konstrukce s otevřeným pilotním prostorem.Trup příhradové konstrukce je zhotoven z dřev.lišt,polepený překližkou.Pilotní prostor je výřezem v trupu,do nějž je na trubkovou konstrukci zavěšena látková sedačka.Krátká řídící páka je na pravém boku.Křídlo a ocasní plochy mají dřevěnou konstrukci.

Technická data:Rozpětí 9m, délka 5,7m, hmotnost prázdného letadla 100kg, letová hmotnost 200kg, nejvyšší rychlost 120km/h, pádová rychlost 42km/h, stoupapost 1,5-2,5m/s

 

Stavba modelu

Obrazek

Technická data:

Rozpětí: 2600mm

Dálka: 1600mm

Motor: MVVS 12,7ccm

Hmotnost: ????

 

 

  Stavbu modelu jsem začal trupem. Základ trupu tvoří horní a spodní podélník z balzy 6x6 a příčky také z balzy 6x6 .Vše lepeno vteřinovým lepidlem.Po zhotovení bočnic jsem vlepil epoxydem motorovou přepážku z překližky 5mm.

Obrazek

Po důkladném zaschnutí lepidla jsem vlepil příčky z balzy 6x6, a začal jsem potahovat spodní část letadla 3mm topolovou překližkou,kterou jsem lepil lepidlem Purex.Následovalo vyřezání odlehčovacích otvorů a otvoru pumovnice.Za pumovnicí jsem potahoval zbytek spodní části balzou 2mm.Po zvážení okolností,že s modelem budu létat převážně mimo upravená letiště,polepil jsem celou přední část 3mm topolovou překližkou(částečně odlehčenou).

Obrazek

Konec trupu jsem polepil balzou 2mm, a prostřední část je páskována také balzou 2mm. V zadní části jsou otvory pro serva(standartní) výškovky a směrovky.

Obrazek

Pro podvozek jsou vlepeny bukové kolíky, kola nafukovací o průměru 125mm. Funkční vzpěry křídla ponese smrkový nosník s duralovým kováním.

VOP a SOP -Jsou slepeny z balzových lišt a potaženy B-2.Kormidla jsou páskovány také B-2mm. VOP je k trupu přišroubovaná 3 x plastovými šrouby o průměru 4mm.

Obrazek

Křídlo -jádro křídla je vypáleno odporovou pilou z polystyrénu,do kterého jsou vlepeny funkční smrkové nosníky 10x5(zadní 10x3).
Ke spodnímu nosníku je přilepena překližka(50x50) s kováním.

Obrazek

Celé křídlo je polepeno dýhou Abachi.


Obrazek

16.3.2007


Obrazek

Tak konečně jsem se pustil zase do stavby.Odříznul jsem křidélka a konce polepil balzou 5mm.Upravil jsem otvor pro umístění serva křidélek.

Obrazek

Na konec jsem celé křídlo vytmelil akrylátovým šlehaným tmelem.

Obrazek

23.3.2007
Po vytmelení a přebroušení křídla jsem se pustil do ustavení centroplánu a nivelece letadla.Základ centroplánu je smrková lišta 15x15 mm s duralovým kováním.

Obrazek

A lepení centroplánu.

Obrazek

08.05.2007
Tak konečně došlo na potahování letadla.Jako potahový materiál jsem použil Solarfilm.Kombinace barev je dána tím ,co jsem měl doma.

Obrazek

Křídlo s imatrikulací

Obrazek

13.05.2007
Přidělán hlavní podvozek+otočná ostruha

Obrazek

17.05.2007
 Tak jsem začal model postupně kompletovat.Osadil jsem SOP+VOP standartním servem, udělal jsem funkční vzpěry křídel (vzepětí 2 stupně.)osadil motorem MVVS 12,7ccm.Zkouška těžiště vyšla uplně na jedničku.

Obrazek

5.6.2007

Obrazek


Po osazení modelu servy a potřebnou elektronikou přišel na ředu zálet.První dva lety byl pomalu boj o přežití letadla.Bylo nutné zvětšit výchylky směrového kormidla a pro snadnější pilotáž použít mix křidélka-směrovka.(Směrovka se musí používat opravdu dost.)Po upravení výchylek se z modelu stalo úplně jiné letadlo.

Obrazek

K večeru poslední dva lety a krásná přistání byly odměnou za vynaložené úsilí při stavbě modelu.
Provoz modelu ukázal na nutnost zvětšení směrovky.Po upravě směrovky
se z modelu stalo moc hodné letadlo.Na závěr jsem dodělal větrný štítek a usadil
pilota.
Co říci závěrem? Pastička lítá opravdu krásně. Zvládne nožové lety, přemet,
překrásné skluzy a hlavně také dělá radost dětem,protože pumovnice funguje
na 100procent.

Obrazek

Obrazek




Konec

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Prosba

V. Šindelář,4. 1. 2012 10:58

Dobrý den, mám na Vás velikou prosbu. Jsem student 4. ročníku průmyslové školy a jako maturitní práci jsem si vybral právě konstrukci modelu letadla Jonathan Souricette. Bohužel o modelařině nevím skoro nic, takže jsem Vás chtěl moc poprosit, jestli by jste mi nemohl poslat nějaké fotky ze stavby tohoto modelu ve větším rozlišení, případně i nějaké výkresy nebo plánky, které by byly veřejně dostupné, moc by jste mi pomohl. Můj e-mail je: vojtech.sindelar@seznam.cz. Předem díky

dyha

R.Ď,24. 9. 2009 21:12

ešte môj mail duriska.roman@centrum.sk

dyha

Roman Ďuriška,24. 9. 2009 21:10

Dobrý deň.
Videl som, že krídla máte polepené dyhou Abachi, neviete poradiť kde sa dá dyha kúpiť, stolári ju pod takým názvom nepoznajú a v modelárskych predajniach nemajú, alebo keď dyhu z akého iného dreva by mohla byť pre modelárske účely napr, javor....
Ďakujem s pozdravom R.Ď.

Pumovnice na bombony

Petr Řehák,29. 6. 2009 12:22

nebyl by nějaký obrázek jak byla řešena vaše pumovnice na shoz bombonů (zajimá mě konstrukce otevírání a zavírání, ať nevymýšlím už vymyšlené)
Dík Petr
pakfm@volny.cz

Modelářský pozdrav

Ivo Mehl,2. 11. 2007 21:00

Váš Straton se mi moc líbí. Vypadá pohodově, taková éra mám rád. Obdivoval jsem i stavební snímky Diablotina.
ivomehl@atlas.cz

re:Michal

admin,8. 5. 2007 18:26

Až pokročím tak to sem dám.

prosba

michal,8. 5. 2007 7:33

dobry den prosim dejte sem zbytek moc me to zajima dekuji