Jdi na obsah Jdi na menu
 


Modely 2009

20. 11. 2013
Volksplane VP2

stavba polomakety

Obrazek

 

 Když jsem přemýšlel jaký větší model letadla postavit pro příští sezonu,
 řešení přišlo celkem samo.Jelikož nejraději stavím polomakety ultralehkých
 a jim podobných letadel inspiroval mě Petr Knejfl, pilot, instruktor
 a člen Straton teamu, který VP2 staví a poskytl mě potřebné údaje pro stavbu
 polomakety.Za což mu tímto moc děkuji.

Volksplane VP2-dvoumístné jednomotorové letadlo amatérské konstrukce
s otevřeným (nebo také s uzavřeným) pilotním prostorem.
Trup je příhradové konstrukce. Boky, spodek a vrchní stěna za kabinou jsou potaženy překližkou. Křídlo je dvounosníkové  vyztužené dvěma vzpěrami.Ocasní plochy jsou plovoucí.
Konstruktérem letadla je američan B.Evans.

Technická data:


Stavba modelu

Technická data:

Rozpětí:4100mmObrazek

Dálka: 2700mm

Motor: ZDZ 80 RV-J

Hmotnost: 24kg


 










Stavbu modelu jsem začal trupem.
Základ trupu tvoří horní a dolní podelník
z balsy 8x8 a příčky také z balsy8x8.Vše lepeno vteřinovým lepidlem
a purexem.Po dokončení bočnic následovalo lepení příček
za neustálé kontroly kolmosti a diagonálních lišt.

 

Obrazek

Po dokončení kostry trupu následovala příprava motorové přepážky z 10mm  překližky a vlepení 8mm překližky pro ukotvení podvozku.

Obrazek

Motorová přepážka je připravena na osazení domečku pro motor.(domeček bude dodělán podle typu použitého motoru).Vše lepeno epoxydem.

 

Přední část trupu je polepena 3mm topolovou překližkou až za pilotní prostor léta podél.To samé je i na spodní části-léta kolmo na osu trupu.

Obrazek

Původní myšlenku s odlehčením překližky boků jsem zamítnul.

 

VOP-Dost jsem přemýšlel,zda vyrobit klasickou výškovku a nebo zachovat plovoucí.I když jednoduší by byla klasika,zvolil jsem nakonec originál plovoucí. Žebra jsou vyrobena z extrudovanýho PPS.

Obrazek

 

Nosníky výškovky jsou smrkové 8x4mm.Torzní skříň,odtokovka
a páskování žeber je z balsy 2mm.

Obrazek

Kování je z Al profilu L.

Křídlo: Základ křídla tvoří smrkové nosníky 8x8(slepeno epoxy 1200
2x 8x4).Stojina mezi pásnicemi je z balsy 3mm.

Obrazek

V místech kde bude kování křídla je stojina z balzy 8mm,polepená z obou stran překližkou 1,5mm.Žebra křídla jsou z Ext.polystyrenu tl.10mm.

Obrazek

Potah torzní skříně a páskování žeber je z balzy 3mm.V místě ukotvení křidélek jsem vlepil balzu 5mm.Kování je z 3mm duralu.

Obrazek


Křídla jsou hotova,zbývají dobrousit,vylakovat a potáhnout.


Směrovka:Základem směrovky je Al nosník 12/1mm,na který jsoun navlečeny žebra z balzy 5mm.Náběžná hrana je z balzy 10mm a torzní skříň+odtokovka+páskování žeber z balzy 3mm.Vodítka Al trubky jsou teflonové.V trupu je Al trubka prum.15mm,do které se směrovka nasune a zajistí.

Obrazek


Ted ještě dokončit kontrolní otvory,umístění serv a ostruhu a hurá na přední část trupu.
Ostruha je slepená z 4x1,2překližky v šabloně,držák kola je z duralu
aje uloženo v mosazném pouzdru.

Obrazek

Přepážky přední části trupu jsou z překližky 8mm,polepené oboustraně
překližkou 1,2mm.Vložky pro ukotvení křídla jsou soustruženy z duralu.
Veškeré zesílení pro ukotvení podvozku je z překližky 8mm.
Domeček pro motor je z březové 6mm překližky,a motorová přepážka
je z letecké překližky 10mm.
Hlavní přepážky jsou přilaminovány k trupu.
Celá kostra je vylakována celoleskem.Potah je proveden tkaninou Upraca,
která je přilepena za mokra,a po vyschnutí lakována vypínacím+záponovým lakem.

Obrazek

Vrchní barva byla použita akrylkombinační.

Obrazek

Stavba se pomalu blíží do finále.Motor ZDZ je namontován na tvrdo,
výfuk pod kapotu je od AMT Šupka.

Obrazek

Ještě musím dodělat vzpěry křídla,osadit model servy,aku, rozvod paliva
a pár maličkostí.Den D se blíží..

7.6.2009
Tak stavba VP2 je ve finále.Palivová soustava hotova,nádrž 0,5L
z Pet lahve.Vzpěry křídla z dural.trubek 12x1mm.

VP2 osazeno
1x-25kg servo Hitec výškovka
                      1x-20kg servo směrovka
                      2x-10kg servo křidélka
                      2x   3kg servo motor(karburátor,sytič)

Elektroinstalace
:
veškerá kabeláž je provedena kroucenými vodiči,
silové napájení serv je mimo přijímač.Kabel k výškovce je odrušen
feritovým kroužkem.Baterie pro palubní instalaci 5x Sanyo N-1700SCR,
pro zapalování motoru 5x Sanyo 2700.

Obrazek

Konečně došlo na sesazení celého letadla a zkontrolování polohy
těžiště.Po dovážení  na správnou polohu,došlo na první nastartování
a záběh motoru.

Pátek 05.506.2009

Nastal den D. Po převozu VP2 na model. letiště  MK Rovná,
sestavení,zkontrolování a zkoušky dosahu RC radia  přišlo na řadu krátké
pojíždení.Účinnost kormidel se zdála dobrá,motor také pracoval jak má,
tak okolo 19hod VP2 naroloval na práh dráhy a po přidání plynu
se po krátkém rozjezdu vznesl.

Obrazek

Během stoupání jsem malinko vytrimoval výškovku(obavy z plovoucí výškovky byly zbytečné) jinak všechno sedělo tak jak má.Létal jsem 10 min.,kdy jsem ověřoval letové vlastnosti modelu a připravoval jsem se na přistání.
Zvolil jsem raději větší výšku okruhu(což se nakonec ukázalo jako dobré rozhodnutí).Po 3 okruh.zatáčce,kdy motor pracoval na volnoběh,
najednou ticho.Jelikož se mně původně nechtělo moc dolů,tak bylo rozhodnuto.
Nechtěl-musel.Raději jsem zvýšil trošku rychlost a nad zemí už jí jen vytrácel.
VP2 dosedla na dráhu jako do peřin.

Obrazek

Po vstřebání zážitků a prvních dojmů následovala kontrola všech spojů,
dotankování paliva,a následoval ještě jeden let. VP2 létá opravdu krásně
a ve vzduchu vypadá jako opravdové letadlo.Motorový i bezmotorový let
(což jsem vyzkoušel i při druhém startu,kdy se uvolnila fajfka od svíčky)
je super.Co říci závěrem? Jestli takhle létá i originál,tak abych začal
přemýšlet o jeho stavbě.


 

 

Více fotografií ZDE
 

ENDE    neboli   KONEC

 



 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

FOpywnOITq

gxxccb@gartva.com,28. 6. 2009 13:17

cayA3W <a href="http://ftwzvdknpwzf.com/">ftwzvdknpwzf</a>, [url=http://oumundmwhbvp.com/]oumundmwhbvp[/url], [link=http://thcsdywdwciq.com/]thcsdywdwciq[/link], http://xoxwrscstjxt.com/

MFgXCYFjHKjrLV

yucttx@vfeurq.com,22. 6. 2009 18:34

Duc7r8 <a href="http://bsdcpdiiaskj.com/">bsdcpdiiaskj</a>, [url=http://ccudeukwilvs.com/]ccudeukwilvs[/url], [link=http://hnpjigaazirj.com/]hnpjigaazirj[/link], http://niltuihytxwv.com/